Když Jiřího Borowieckého lákal jeden dodavatel elektrické energie a plynu před několika lety, aby k němu přešel od jeho tehdejšího dodavatele energií, sliboval mu ty nejlepší ceny trhu.
Pak se Jiří Borowiecki dozvěděl o možnosti vylicitovat si cenu v elektronické aukci a rozhodl se to zkusit. Narazil však na potíže, které spolu s ním řeší i další spotřebitelé…
„Žil jsem v domnění, že mám opravdu ty nejlepší ceny, jak mi to dodavatel plynu i elektrické energie, společnost Bohemia Energy, sliboval. Pak mě ale navštívil zástupce aukční společnosti eCENTRE pan Slischka a já se dozvěděl, že mohu dosáhnout ještě na mnohem lepší ceny,“ říká Jiří Borowiecki.
Jenže protože nevěděl, do kdy má s dodavatelem smlouvu (na vyúčtování to nebylo), automaticky se mu po dvou letech prodloužila na další rok a on musel tedy celých dvanáct měsíců počkat. „Pak jsem ale vše svěřil plnou mocí do rukou aukční společnosti a ta se postarala o všechny administrativní úkony. I tak se ale dodavatel bránil – nejdříve mi poslal dopis, ať výpověď stáhnu, že mě odmění, a pak si dal načas i se zasláním výpovědi. Přišla až těsně před podpisem s novým dodavatelem, který bez ní nemohl podepsat novou smlouvu se mnou,“ vypráví Jiří Borowiecki.
Připouští, že kdyby vše bylo na něm, asi by boj za úspory prohrál. „Když za vámi nikdo nestojí, jako za mnou aukční společnost eCENTRE, pak často podlehnete tlaku dodavatelů nebo nemáte trpělivost po nich neustále chtít potřebné dokumenty,“ přiznává Jiří Borowiecki, který díky aukci ušetří za dva roky deset tisíc korun za plyn a stejnou částku i za elektrickou energii. „Dvacet tisíc korun se přece hodí,“ směje se Jiří Borowiecki.
Obchodní partner společnosti eCENTRE Libor Slischka, který byl v roce 2013 u zrodu aukcí pro domácnosti, a který s úsporami pomohl i panu Jiřím Borowieckému, přiznává, že podobných příběhů je celá řada. „Jsou určití dodavatelé, kteří zneužívají situace, kdy klient nevypoví smlouvu ve lhůtě a ta se pak automaticky prodlužuje na další období. Ale jak má klient vědět, kdy přesně má smlouvu vypovědět, když na vyúčtování nestojí, do kdy mu smlouva platí?“
U smluv na dobu neurčitou je to jednodušší: klient prostě podá výpověď a pak má obvykle tříměsíční výpovědní lhůtu. „Ale u smluv na dobu určitou je potřeba poslat výpověď dva nebo tři měsíce před ukončením původní smlouvy – a právě tento údaj se mnozí klienti nedozví. Volají na zákaznickou linku svého dodavatele, kde mu řeknou, že mu tento údaj telefonicky nesdělí, ale že mu jej pošlou písemně – a pak se mnohdy vůbec nic neděje.“
Na stranu spotřebitelů se před několika dny postavil i Energetický regulační úřad, který schválil nový Etický kodex – ten dodavatele energií zavazuje, aby vyšli spotřebitelům vstříc a uváděli, tak jak to je běžné jinde ve světě, na vyúčtování všechny potřebné náležitosti včetně data ukončení smlouvy. Zatím ale nový Etický kodex všichni dodavatelé energií nepodepsali…
Zdroj: www.patriotmagazin.cz, 25.01.2017
PODĚLTE SE S NÁMI O SVÉ ZKUŠENOSTI S DODAVATELI! VYPLŇTE FORMULÁŘ.