Sdružení spotřebitelů Licit minulý týden informovalo o tom, že vyhlašuje aukci mobilních tarifů. V tuto chvíli se do ní nezávazně přihlásilo už téměř 80 000 spotřebitelů a firem. Aby sdružení dokázalo definovat situaci na trhu a aby po operátorech mohlo vyžadovat relevantní ceny, JUDr. Tomáš Panáček vypracoval analýzu cen desítek různých veřejných subjektů. Informace získal díky § 14 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím nebo ve veřejných registrech smluv.
Již každý asi zaregistroval informaci o tom, že ve veřejných institucích jsou ceny nižší, než mají běžní spotřebitelé. Z analýzy vyplývá, že propast mezi běžnými zákazníky a například ministerstvy nebo regionálními úřady, je neúměrně hluboká. Tarif s neomezeným hlasovým tarifem a 3 GB dat mají například na Ministerstvu životního prostředí ČR za 120 Kč, poskytovatelem je T-mobile[1]. Ústí nad Labem získalo tentýž balíček od O2 za 169 Kč[2]. Státní veterinární ústav Olomouc díky Vodafonu disponuje jedním z nejlevnějších balíčků, v němž za 80 Kč naleznete neomezený hlasový tarif + 1 GB dat[3]. Ještě levnější je jedna z variant tarifů pro Krajský úřad Zlínského kraje, tomu dal T-mobile za 50 Kč 150 volných minut a SMS + 150 MB dat, neomezené volání a 5 GB mají tamtéž za 300 Kč[4].
„Rozdíly jsou neuvěřitelné. Proto chceme touto cestou na nerovné podmínky na trhu hlasitě upozornit. Nechceme lepší ceny získat jen pro své členy, rádi bychom pomohli pročistit celý český mobilní trh. Navíc prostřednictvím těchto tarifů vzniká na trhu prapodivný a nespravedlivý stav, kdy nízkou cenu mohou získat i spotřebitelé, kteří nemají se subjektem vůbec nic společného, ale mají v instituci rodinného příslušníka, který je v rámci benefitů „přizve“ do skupiny s výhodným tarifem. Ilustračním příkladem může být i Magistrát města Mladá Boleslav, ten využívá tarify, které u T-mobile vysoutěžila Škoda – Auto a.s., sám magistrát tedy s operátorem smlouvu podepsanou nemá.“ říká Ombudsman sdružení Licit, Tomáš Panáček a doplňuje: „Při získávání cen mobilních tarifů jsem ale narazil na další zajímavé otázky. Ve veřejném registru smluv sice dohledáte například smlouvy mezi konkrétními institucemi a operátory, ale ceny a konkrétní popis tarifů v nich nenaleznete. K čemu jsou tedy zveřejňované smlouvy, ze kterých se nedočtete vůbec nic?“
Dále Panáček upozornil na chování některých dotazovaných subjektů. Když například Krajskému úřadu Pardubického kraje zaslal žádost o poskytnutí informací, dostal odpověď, že se jedná o obchodní tajemství, které nesmí být sdělováno třetím osobám, navzdory tomu, že instituce je financována z veřejných zdrojů. Nejasno mají se sdělováním informací na ministerstvu školství, to nejprve ceny tarifů od operátora Vodafone poskytlo a o pár dní později zaslalo omluvu: „…musím se Vám omluvit za nedopatření, které ho jsem nevědomky dopustil a žádám Vás tímto, abyste email s mou odpovědí a informacemi v něm obsažených smazal a dále nešířil. Mnou odeslané informace o cenách poskytovatele mobilních služeb jsou ve smlouvě s poskytovatelem vedeny jako obchodní tajemství,“ uvedl Jan Klauda, vedoucí Oddělení infrastruktury a bezpečnosti provozu ICT z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Pardubickému kraji pak tarify dodává O2.
[1] § 14 zákona č. 106/1999 Sb., tazatel JUDr. Tomáš Panáček pro Licit.cz
[2] § 14 zákona č. 106/1999 Sb., tazatel JUDr. Tomáš Panáček pro Licit.cz
[3] https://dotekomanie.cz/2016/12/vodafone-aneb-levne-mobilni-tarify-statni-spravu/
[4] § 14 zákona č. 106/1999 Sb., tazatel JUDr. Tomáš Panáček pro Licit.cz
Příklady cen z vybraných organizací veřejné správy níže.